Pages

Wednesday, October 20, 2010

monolog bersendirian utk beriman sejenak..~

Bismillah..
Assalamualaikum..

erm..apa khabar semua?smoga terus sehat2 saja..

sedikit renung renungan saja..

[pejam celik]2 sedar2 kini aku sdah berada d penghujung tahunku utk berada d Bumi Cinta Sarawak ini..
total 3 tahun lamanya.

Utk sahabat2 di luar Malaysia sana...tiada sebarang perkhabaran y ingin di ketengahkan di sini..
Alhamdulillah sehat2 aja n sedang menghitung hari utk pulang ke tanah air..[chewah..mcm jauh plak..hehe]

hurm..
lately..slalu je rasa macam bercelaru je..
apa y selalu difikirkan?..

1. bole ke nk skor utk final ni dgn 4pointer..kalo xskor..xtau la nk ckp ape..1 paper je kot..
selalu gk fikir..bole ke nk skor ni?.. eventhoe dlm kelas bukan main lg pahamnya..
y bestnya...lectrr blom keluarkn soalan, dlm otak dah nmpk jawapannya..
tangan siap giggil2 lg nk tekan kalkulator..[xsabar pnye pasal]
tp ni selalu y terjd..
dlm kelas bukan main yakinnya..
luar kelas..sepatah haram pon payah nk igt @ sng cite mmg xigt lgsg lah..

2. masalah mutabaah amal y makin menurun prestasinya..
ni pon jd masalah ni..last week..prestasi amal semua menurun..
dr SUBUH b'jemaahnya, QIAMnya, ma'thuratnya, Ziarahnya, sunat Dhuhanya, n Tilawah..
sume down..
mungkin byk dosa kot..tu y liat kalahkn daging ayam tua!
tp bila usha2 kembali blog2 sahabat di luar sana especially mesir, yaman n jordan..smgt tu naik balik..Alhamdulillah~
resolusi aku skrg utk baiki prestasi subuh adalah dgn cara tidur2 ayam a.k.a xtdo lgsg..
bkn ape..skali tdor..bom letop sblh telinga pon gerenti xsedar..

3. sedikit suruhan n galakan utk mengisi borang baitul Muslim..n famili pn dh kasi green light
hah..ni lg best..
di tolak karang.. teringat pula isi2 dlm blog ust Sarip Adul ni..
tp kalo terima..alasan2 y dinyatakan sume dah dipakai@ di listkn..
adeh!~ [isi2 dlm tu mmg headshot pnye]

haa~ [angkat perisai sket]
tp cmne kalau aku nk amik y mmg xde dlm list y pernah isi borang tu??
muslimah juga tu..

4. barang2 aku y dah berkurun2 aku simpan..
ni agak bermasalah..tp kecik je prob nih..
spt y korg sume tau.. aku ni pantang ade barang y ala2 sentimental..
gerenti aku simpan..
makanya notes2,alat2 tulis,n alatan2 lain sejak dr aku p1 smp la extend ni..masih ada lg bersamaku..
maunya juga 7-8 kotak la semuanya bila disatukan..
belom lg gitar, dapur memasak, kipas meja n motorsikal aku ...nk jual mmg byk kenangan bersama...nk bwk balik..BERAT!~..hehe
all about money k!~
tp mmg serius aku nk bwk balik sume tu..

5. Anak2 buah Usrah y akn ditinggalkn...
harap2 perjuangan dakwah di Bumi Sarawak ni akn diteruskn..

6. apakah aku akn istiQamah dgn kerja2 dakwah ni bila dah sambung Degree nnt? [ni panas]
disebabkn hati manusia y Allah jdkn berbolak balik ni la y paling aku takut skali..
nk ikut istilah buku arabnya "mutasakitun fi torikid Da'wah" org2 y tersungkur di jln dakwah..
na'udzubillah...
ramai kawan2 n ust2 y telah aku saksikan depan mata aku sndr..
slalunya segalanya bercelaru bila bertembung antara 2 alam...
perkara pokoknya adalah dr decision making..
e.g:
zaman skola ke alam U...
alam U ke alam Pekerjaan...
alam Bujang ke alam xBujang[ape istilahnye eh?lupa..]
dll..
teringat kata2 dlm citer 2 fast 2 furious..
"once u've made a decision, juz go ahead n dont look back!"

ok..ngantok sudah..[saje kasi gantung cerita sket..]
cyaa next entry...

ilalleQa' n Wassalam~
...........................................................................

kepada mereka2 y melihat salah silap diri ini..sudi2lah menegur...
insyaALLAH baju kalis peluru aku dah dibuang jauh2 n bersedia utk di FIRE..

nk faham istilah baju kalis peluru n gunshot y slalu digunakn oleh aku n rakan2 seperjuangan aku sblm nih???
sila dalami ARTIKEL GUNSHOT ini..
si penulis ni sahabat aku dr skola rendah lg..=)

sekian saja berita dilaporkn dr Bumi Kenyalang, Sarawak
Uhibbukum fiLLAH!~

1 comment:

schml-kanzen said...

banyak bermonolog dan merenung alam memang akan menambahkan iman kita dan ketenangan, jika kita memandang perkara-perkara hakikat, bukan pada perkara-perkara yang zahir sahaja.

sebab itu Ibrahim a.s boleh dapat hidayah ketika memandang, bintang, bulan dan matahari...

moga Ibrahim Juffri juga menjadi seperti Ibrahim a.s... tokoh yang besar jasanya pada umat manusia sejagat.

mudah-mudahan. :)
salam dari Mesir.