Pages

Friday, June 20, 2008

heh..ada menariknya cerita anak buah si tame nih..

huhu..
aku suka gelagat budak nih...

setelah aku asyik metrekking di gunung alam maya ini..
terjumpa dgn 1 blog..amat menarik n tertarik akan cara n system tarbiyyahnya di rumah..
krdt gak kpd kak Nurul Yaqeen or lebih femes dgn Dr Nurul Yaqeen[abes gak krdt aku nih nnt..asik bg org je!]..kakyong kpd Syamil Esa(sahabatku) n hikmat esa, spupu kpd Amad K(JUNIORku y paling best n sempoi) n dlu pernah jd senior s paktehku[Dr Muhd Zamri Harun] di hospital seremban [kot..tak igt hospital ape]..

pinjam cite ye Dr..

ape kesahnya??..ini kesahnya>
.....................................................................................................

Luqman menasihati Iqbal
[macam tajuk dlm cite doraemon n sinchan la plak]

salam

Ketika saya sedang meng'iron' baju, Luqman telah bermain-main dengan alat penyembur air, sambil menyembur-nyemburkan airnya di merata-rata tempat. Habis basah sebahagian daripada 'ironing board' itu. Saya lalu mensihatinya:

Saya: Luqman, tak soleh main air macam tu. Nanti Allah marah, rasul marah, ummi marah, walid marah, semua orang marah nanti.

Luqman: Ooo..Nanti Allah marah ke?

Saya:Iye..

Luqman: Nanti Rasul marah ke?

Saya: Iye..

Luqman: Nanti Ummi marah ke?

Saya:Iye..(dah 3x cakap bende yg sama..ok..)

Luqman: Nanti Waleed marah ke?

Saya: Iye..

Luqman: Nanti semua orang marah ke?

Saya: Iye..(alhamdulillah..akhirnya da selesai)


10 minit kemudian, Syed Iqbal didapati sedang menggigit-gigit selimut di katil yang berdekatan. Lalu, berlakulah dialog antara Syed Luqman dan Syed Iqbal:

Luqman: Iqbal..tak soleh gigit-gigit selimut macam tu. Nanti Allah marah, Rasul marah, Ummi marah, Waleed marah..Abang Luqman marah..semua orang marah nanti.

Iqbal:Da..da..nyum..nyum..(sambil meneruskan aktivitinya menggigit selimut.

Saya hanya tersenyum mendengar perbualan mereka. Cepat sungguh kanak-kanak ini mempelajari sesuatu dan meniru perbuatan ibu bapanya. Yang paling tak tahan, adalah apabila Luqman turut menyelitkan namanya di dalam list 'orang yang akan marah' itu. Oh ya..Luqman telah mula menggunakan perkataan 'Abang' Luqman dan 'Adik' Iqbal sejak akhir-akhir ini..alhamdulillah..semakin matang nampaknya dia:)

Posted by Dr Nurul Yaqeen at 10:29 PM

...................................................................................................................


nampak biasa..
mmg biasa..
pernahkah jd amalan?
mengingatkn kpd Allah n, Rasulnya n ulil amri minkum..
menitik beratkan soal 'Akidah sejak dr kecil..

snanye byk lg kisah2 pasal budak2 kecik nih..
tp amik cite y ade tercoret skrg ni la..
nk tgk lg??..cari la mane2 blog..tak pon tgk kat SaifulIslam.com..menarik gak citer2 dia

erm..
adakah dikatakan sdg mencorakkan kain putih dgn sebaiknya..
apakah ini dikatakan TARBIYYAH dr rumah?
BaitulMuslim??

bg mereka y akan menjalani alam rumahtangga..
bg mereka y akan menimang cahaya mata..
bg mereka y sedang mencorakkan cahayamata..
moga dpt mengambil iktibar n istiqomah dlm segala amalan..

bg y mungkin agak tersilap mencorakkannya dan ingin menukar coraknya semula..
rasanya tidak pernah ada istilah sudah terlambat utk mencoraknya selagi mana masih bergelar "anak" y berstatus bujang or dara..koz kalo dah 40 lbey, mmg parah aa..dh agak permanent!~
.::.yang penting doa dan usaha.::.
ayat 74, Surah al-Furqan bermaksud: “Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang yang (mahu) bertakwa.”

kita hanya berusaha tp Allah y menentukannya..
wAllahua'lam..

[cme fikrah dr manusia biasa & tak berpengalaman dalam hal ini]
xsalah mula memikirkan soal pembentukan AkhlaqMuslim dr sistem didikan di Rumah..

1 comment:

nizaati said...

Comel luqman... ;-) Baguslah..cepat belajar perkara baik...